25 feb 2012

Grensverleggend op snoek met The Edge!




Zaterdag 25 februari. Gericht op snoek met een anderhalfgrammer is voor sommige gekkenwerk, voor mij een uitdaging. The Edge, de Twinpower 1000PGS gevuld met 0,04 mm NanoFil en de nieuwe streamertjes van GAE ontwikkeld voor The Edge zijn mijn uitrusting voor vandaag.

Afgelopen zondag heb ik al getest met een van de nieuwe streamertjes, maar dat was met de Mosquito 0LV. Een snoekje gevangen, maar wel gevist onder niet ideale omstandigheden, op veel plaatsen lag zelfs nog ijs op de sloten.

Vandaag wordt het prachtig weer, en met dat vooruitzicht heb ik vrij van mijn werk genomen. Het was even zoeken geblazen naar de in mijn ogen ideale werpmolen voor The Edge, maar ook dat is nu geregeld. Wat de nieuwe streamertjes van Gerrit betreft, die moeten zich nog bewijzen. Zelf heb ik een voorkeur voor streamers met een zonkerstaart, en deze streamertjes missen nou juist die staart!

Mijn vertrouwen in Gerrit's kennis van streamers is groot, dus vol goede moed worden de streamertjes voor de tweede keer getest. Deze keer kies ik voor een geheel witte The Edge streamer.








Meters maken langs het water in het zonnetje, en een wind die bijna niets voorstelt: dat zijn ideale omstandigheden voor X-ultra licht. Lang hoef ik niet wachten, want de eerste snoek meldt zich al binnen tien minuten. Een lekkere dikke snoek van precies 64 cm.

Het is zaterdag, dus Cor's winkeltje is open. Even bellen om te vertellen dat ik mooie snoek heb gevangen. Er blijkt een lezer van SddP in de winkel te staan, en na Cor sta ik opeens met Raimond te kletsen. Een gesprek over Mosquito spinhengels en streamers. Erg leuk Raimond, en gefeliciteerd met je nieuwe Mosquito 3.





Dat Gerrit niet zomaar wat in elkaar flanst blijkt wel als snoek nummer twee zich meldt. Wat een verschil met afgelopen zondag.





Dat geeft vertrouwen, en terecht. Nummer drie, de snoek is los!





Snoek nummer vier is weer een mooi maatje. Echt gaaf om dit formaat snoekjes met The Edge te drillen.





Soms heb je van die dagen dat alles lijkt te lukken: nummer vijf. Maar daarna lijkt opeens de koek op. Zeker een uur lang krijg ik geen stootje, de snoeken lijken weg voor vandaag.

Flink de pas erin, en op naar een andere sloot. Het duurt daar niet lang of het is weer raak. Helaas, deze snoek schiet los.





De flinke wandeling wordt een kwartiertje later alsnog beloond. Een lekker dik snoekje doet The Edge flink krommen en ja, de slip van de Twinpower 1000PGS laat zich nu ook even goed horen.





Soms zit het mee en soms zit het tegen, was een reclame kreet uit de jaren negentig. Dat het me vandaaag echt mee zit blijkt als snoek nummer zeven van vandaag wordt geland. De haak zit buiten zijn bek, maar zijn tanden zaten muurvast in de harige staart van de streamer.

Met zeven snoeken een geslaagde test. Gerrit de streamertjes kunnen wat mij betreft in productie!

Groeten,
Peter

8 opmerkingen:

Anoniem zei

7 snoeken! is dat een kweekvijver waar jij vist?
Ik had er weer 1 van 79cm en een brasem in de staart van 58cm, da's lachen op de Rapier die brasem, wat een runs nam die zeg.

Ben benieuwd naar je verslag Peter, op je nieuwe molentje? Die zal nog wel even moeten indraaien.

Marcel.

Anoniem zei

Hallo Peter , ik lees dat je een geslaagde visdag hebt gehad , mooi werk ! Ik heb je vanmorgen aan de telefoon gehad toen ik bij Cor zat, ik volg je visavonturen en materiaalverslagen al een tijdje , ben zelf ook een liefhebber van de mosquito's en het lichtere werk , ik vind je site dan ook heel informatief en het leest ook lekker weg , mijn complimenten , ook voor je vangsten !
Groeten Raimond

Anoniem zei

Hallo peter,

Een geslaagde visdag voor je.
Gek genoeg klink het voor mij niet vreemd in de oren 7 snoeken op een dag, of in een paar uurtjes tijd.
Helaas ben ik vandaag visloos gebleven, voor de 1e keer.

Groet,
Gerrit

Anoniem zei

Ik bedoel het ook maar cynisch Gerrit, ik heb geen kilometers vruchtbare poldersloot om de hoek naar mijn weten, ik kwam laatst tot 6 ofzo op een klein stukje. Ik zou graag het stuk tussen Woerden en Waverveen of omstreken eens willen afstruinen, alleen heb ik daar geen trek in, prachtige wateren en slootjes daar.
Zelfs bij het kasteel zag ik de snoeken al liggen, natuurlijk geen hengel bij mij.

groeten Marcel.

Anoniem zei

Hallo Peter,

Ik zie nu pas dat je nog steeds een loodhagel erbij heb zitten.
Wil het streamertje anders niet zinken, of heeft het met de te vissen diepte te maken??

Groet,
Gerrit

Anoniem zei

Trouwens peter,

Het streamertje kan nog lichter.
Met nog minder weerstand in het water.

Groet,
Gerrit

Peter Linzell zei

Hoi Marcel,

Wat een dikke snoek zeg! Ik zag hem net op het blog van Jan. Mijn eerste snoek van gisteren had ook flinke littekens.

Ik ken je niet persoonlijk, maar kan je grappen en opmerkingen goed hebben. Nu een opmerking van mij zonder lelijke bijbedoelingen. Ik zag op de filmpjes die jullie maken dat het met de hand landen niet altijd volgens het boekje gaat. Ook zie ik jou (te) lang stoeien met de snoeken tijdens het onthaken.


---------------------------------------------------


Hoi Raimond,

Dank je wel, wie weet lopen we elkaar een keer tegen het lijf in het winkeltje anex koffiehuis van Cor.


------------------------------------------------------


Hoi Gerrit,

Jij visloos, maar wel een avontuur beleefd en een mooie snoek voor Dennis. Genieten toch!

Door dat loodhageltje van 0,4 gram is het mogelijk om het The Edge streamertje met een huppeltje naar binnen te vissen. Een mix van de ouderwetse lepeltechniek en het vissen met de twister. Uiteraard kan het streamertje dan ook gewoon (op ondieper water) in een rechte baan naar binnen getikt worden.

Nog lichter en kleiner zou mooi zijn, dit jaar is er geen gesloten tijd voor baars. Zou het mogelijk zijn om een streamertje van +/- 2,5cm te ontwikkelen? Dus met een extreem korte staart maar wel een flink pulserende body op de haaksteel?


-----------------------------------------------------

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Peter,
ik kan je niet anders dan gelijk geven, ook ik vind dat ik zit te tobben ermee en het ontneemt mij de lol echt hoor, ik heb het beste voor met die beesten.
Maar ik zie op het roofvisforum zoveel bebloede vingers en ook Jan lag laatst open bij hulp, mijn vingers zijn mijn inkomsten en overweeg dus maar een goed net aan te schaffen.
Je zag op een filmpje een rietstengel ook akelig dicht langs de snoek gaan, brrrr.
Ik ga eerst overal wat ik eraan hang de weerhaken wegknijpen, dan maar losschieters al is die kans klein bij strak houden.
Ik waardeer je reactie dus echt wel, ik moet nog veel leren na 30 jaar niet gevist te hebben.
Een ander die belde zei me de kieuwgreep te gaan leren, die viel het ook al op....

Groeten Marcel.